Reading Session on “Islam, Autoritarianisme, dan Kemunduran Bangsa ” Terjemahan “Islam, Authoritarianism, and Underdevelopment” by Ahmet T. Kuru With Hasyir Mursyidi Husam
August 13, 2023

Tarikh: Sabtu, 26th August 2023

Waktu: 4PM – 6PM

Tempat: Baitul Azizah, Presint 18, Putrajaya Bandar Filsafat


Pendaftaran:
https://www.eventbrite.com/e/reading-session-on-islam-autoritarianisme-dan-kemunduran-bangsa-tickets-697972373157?aff=oddtdtcreator


Perbahasan tentang kemunduran dalam dunia Islam telahpun semarak sejak daripada 200 tahun yang lampau dengan kedatangan kuasa-kuasa kolonislisme ke dunia Islam. Namun begitu, ia kekal sebagai perbahasan yang agak dangkal antara kedua-dua ekstrim – mereka yang menyerang Islam dan mengatakan yang ia sebagai punca kemunduran; dan mereka yang senantiasa menyalahkan kuasa kolonialisme bagi sebarang masalah di dalam dunia Islam.

Tetapi buku ini melakarkan sesuatu yang berlainan, yang disokong oleh statistik dan manuskrip-manuskrip silam, bahawasanya kemunduran itu adalah daripada kesan struktur yang lahir kemudiannya dalam sejarah umat Islam seperti penginstitusian kuasa aparat agama yang tiada mempunyai sebarang kebebasan untuk bersuara melainkan apa yang telah ditentukan oleh kuasa negara. Dan juga satu lagi penghadang besar adalah akibat daripada peminggiran golongan intelektual dan pakar-pakar ekonomi daripada kalangan usahawan dengan mengguna-pakai undang-undang yang bersifat mencengkam demi untuk mengawal-selia mereka ini.

Perkara yang sedemikian ini adalah sesuatu yang baru di dalam Islam kerana ia tidak pernah wujud dalam abad-abad awal Islam berkembang yang dengan kerananya itu, kaum Muslimin telah dapat mencipta tamadun yang gilang gemilang yang bertahan selama beberapa kurun. Apa yang jelas, penulis buku ini tidak ingin untuk memaksakan pendapatnya malahan mempersembahkan kesemua pendapat termasuk pendapatnya sendiri serta memberikan ruang kepada para pembacanya untuk membuat kesimpulan mereka sendiri. Kita mungkin bersetuju atau tidak dengan pendapat dan saranan yang ada di dalam buku ini, tapi apa yang pasti, selepas membedah buku ini, kita mungkin akan melihat isu kemunduran umat Islam ini dengan kacamata yang berbeza.


Program

4.00-4.10PM:  Ucapan pembukaan Moderator, Ahmad Muziru Idham, Research Fellow, IRF

410-4.20PM:  Ucapan alu-aluan Ustaz Mohd Rashidi Nasharuddin, Pengasas, Lestari Hikmah

4.20-5.00PM: Perbentangan oleh Hasyir Mursyidi Husam, penterjemah buku yang ditulis oleh Prof. Ahmet T. Kuru, Islam, Authoritarianism, and Underdevelopment – A Global & Historical Comparison.

5.00-6.00PM:  Perbincangan

6.00PM:  Minum petang


Ahmet T. Kuru (PhD, University of Washington) adalah Direktur, Center for Islamic and Arabic Studies dan Mantan Bruce E. Porteous Professor of Political Science di San Diego State University. Buku terjemahan Bahasa Melayu beliau yang diberi tajuk “Islam, Autoritarianisme, dan Kemunduran Bangsa – Suatu Perbandingan Global dan Pensejarahan” ini akan di terbitkan pada hujung tahun ini oleh Islamic Renaissance Front dan Lestari Hikmah.

Jointly organized by: Islamic Renaissance Front (IRF) & Lestari Hikmah

Contact Us
Islamic Renaissance Front
26th Floor Menara Maxis, Kuala Lumpur City Centre, 50088 Kuala Lumpur, Malaysia
Phone: +603-2615-7919
Fax: +603-2615-2699
Updated version: 2.39-20231022